Половината бизнеси отчитат спад на приходите още в първите две седмици от кризата, показва анкета на НСИ

Половината бизнеси отчитат спад на приходите още в първите две седмици от кризата, показва анкета на НСИ

Повечето от фирмите в страната планират да запазят персонала си през следващия месец, но 25% се готвят за съкращения. Това показва анкета за ефекта на извънредното положение, свързано с COVID-19, на НСИ. Тя е сред 1348 компании, проведена в периода 8 – 21 април.
Резултатите показват, че фирмите, които са прибегнали до съкращения още през март, са относително малко – 17.2%. Почти половината от компаниите са пуснали хората си в платен отпуск, а една четвърт – в неплатен отпуск. Работа от дистанция е приложена при 28% от бизнесите.

Оборотът намалява
Коронакризата и наложените ограничителни мерки имат почти еднакъв ефект върху приходите на компаниите, независимо дали става въпрос за голямо, малко или микродружество. Над половината от анкетираните отчитат спад на приходите от продажби още през първите две седмици на кризата. Малко над една трета от анкетираните посочват, че размерът на оборота не се е променил, а 9.5% са отчели увеличение на продажбите през март.

Без изненада извънредното положение се е отразило най-силно на приходите от краткосрочно настаняване и развлекателния сектор, където съответно 72.2% и 70.6% от фирмите казват, че оборотът намалява. За някои обаче това е нормално. Зимният туризъм например традиционно отчита месечен спад през март. Миналата година хотелите в Боровец и Пампорово са генерирали 40% по-малък оборот през март спрямо февруари и подобна тенденция е видима и в предходни години.
Въпреки това тази година понижението вероятно е по-значително и по-голямата част от предприятията в бранша изпитват финансови трудности. Над 38% от анкетираните фирми посочват, че няма да могат сами да обслужат разходите за дейността си, а 43% – че ще могат, но до 50% от общо дължимите суми.
Най-слабо засегнат от кризата с COVID-19 засега е секторът на информационните и комуникационните технологии, но и тук активността намалява – 38.8% от анкетираните представители на бранша посочват, че продажбите са по-ниски от отчетените през февруари, а при 49% се запазват на предходните нива.

Какво се случва в туризма

Статистическият институт стартира и месечна анкета сред управителите на хотели, къмпинги, къщи за гости и други места за краткосрочно настаняване с над 10 легла. Сега публикува резултатите от първото подобно проучване, което включва отговорите на над 1000 представители на бранша, които са работили през март тази година. Те показват, че засега едва 2% от компаниите планират да прекратят дейността си, като при хотели, къмпинги и подобни места за настаняване делът е малко по-висок – 6.3%
При хотелите най-често посочваната мярка за персонала е платеният отпуск (40.8%), но над една трета от компаниите са предприели съкращения (35.4%), а 31.7% изпращат служителите в неплатен отпуск. Малко под 200 фирми от бранша са се възползвали от мярката 60/40.
Анкетата на НСИ показва също, че 50% от отговорилите управители смятат да предложат на клиентите си алтернативен период, в който да използват резервациите си. Почти две трети планират намаление на цената на пакет услуги. По-малко са тези, които обмислят понижение на цената на нощувки – 52%.

Източник: НСИ

НОВИНИ

СЪБИТИЯ

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!