Европа трупа дизел преди руската забрана

Европа трупа дизел преди руската забрана

Резервоарите на Стария континент се пълнят с бърза скорост, след като цената на руската суровина се срина след налагането на тавана.

Европа ще забрани вноса на руски петролни продукти на 5 февруари – ход, който вече причинява огромни промени в световната търговия с дизелово гориво. Купувачите бързат да напълнят резервите си с руски дизел, като потоците този месец са напът да достигнат едногодишен връх.

Предстояща забрана

Европейският съюз забрани вноса на руски суров петрол по море от 5 декември и ще забрани руските петролни продукти от 5 февруари в ход, целящ да лиши Москва от приходи.

Групата на седемте най-развити икономики (Г-7), както и Австралия и 27-те страни от Европейския съюз, въведоха на 5 декември и таван на цените на руския суров петрол.

Това позволи на държавите извън ЕС да продължат да внасят донесен по море руски суров петрол, но ще забрани на транспортните, застрахователните и презастрахователните компании да обработват товари с руски суров петрол по целия свят, освен ако не се продава за по-малко от 60 долара.

Цените на руския суров петрол Уралс паднаха през декември и той се продава на страни като Индия доста под тавана, според търговски източници. Това е така, въпреки че Русия каза, че няма да спазва тавана, дори ако трябва да намали производството.

Корабите, превозващи руски суров петрол, натоварени преди 5 декември и разтоварени на местоназначението си преди 19 януари, няма да подлежат на тавана на цените, според Министерството на финансите на САЩ.

Г-7, включително Съединените щати, Австралия и ЕС, разработват подобен механизъм за ограничаване на цените за руските рафинирани горива, като дизел, керосин и мазут, който да действа от 5 февруари.

Ще има продукти, които се търгуват с премия спрямо суровия петрол, както и тези, които се търгуват с отстъпка, според служител на Г-7.

Но експертите се опитват да намерят реално работещ механизъм за таван на цените на рафинираните горива. Ограничаването на цените на петролните продукти е по-сложно от определянето на ценова граница за суровия петрол, тъй като има много петролни продукти и тяхната цена често зависи от това къде се купуват, а не от това къде се произвеждат.

Цени на дизела

Тъй като Европа е силно зависима от вноса на руски дизел, забраната от 5 февруари се очаква да подкрепи маржовете на печалба за горивото, казват анализатори.

WoodMac очаква европейските дизелови маржове – печалбата, която рафинерията теоретично прави от преработката на суров петрол в дизел – да бъде средно 38 долара за барел през първата половина на годината, повече от два пъти над средната стойност за 2018 – 2022 г., базирана на изчисления на Reuters.

Дизелът тече бързо

Европейският внос на дизел е средно 700 000 барела на ден (bpd) досега тази година, което е най-високото ниво от март 2021 г., според фирмата за петролни анализи Vortexa. Причината за ускорения внос е фактът, че търговците бързат да напълнят резервоарите преди забраната.

В същото време Европа увеличава вноса на дизел от Азия и Близкия изток – двата региона, които се очаква да поемат по-голямата част от износа ѝ след влизането на забраната в сила.

По-дългите пътувания и по-голямото търсене на танкери, превозващи горивото в Европа, означават, че тарифите за навло се повишават, което увеличава разходите за потребителите.

Нови рафинерии

Очаква се новите проекти за рафинерии да увеличат световното производство на дизел, като повишат потоците към Европа по-късно през годината и спомогнат за облекчаване на кризата, казват анализатори.

Новите мощности включват разширяване с 400 000 барела на ден на рафинерията „Джизан“ в Саудитска Арабия, с 650 000 барела на ден на петролната рафинерия „Данготе“ в Нигерия, която се очаква да влезе в експлоатация през първото тримесечие, новата рафинерия в Кувейт „Ал-Зур“ с 615 000 барела на ден и редица обекти в Китай.

Източник: Economic

НОВИНИ

СЪБИТИЯ